Workshop balans en duurzame inzetbaarheid
Het is goed om als organisatie aandacht te besteden aan de duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers. Zitten uw medewerkers nog op de juiste plek? Geeft hun werk nog voldoende energie? Is hun werk in balans met hun privé leven? Dit alles is van belang om ook langere tijd het werk met energie te kunnen doen.
Drijfveren
Een goed hulpmiddel hierbij is het in kaart brengen van de drijfveren van de medewerkers. Hoe meer een functie aansluit bij eigen drijfveren hoe beter dit is voor de energie en de duurzame inzetbaarheid. Wanneer bepaalde drijfveren te weinig aansluiten bij de functie kan dat tot energieverlies leiden. Dit concept is daarom een zinvol aangrijpingspunt om te kijken naar je eigen balans. Sluit de functie die je vervult (nog) voldoende aan bij je drijfveren. Wanneer dat onvoldoende aan de orde is, kan dat betekenen dat het goed is verder te kijken. Maar wellicht is jobcrafting ook een optie. Dat je samen met je leidinggevende kijkt hoe een andere invulling van de functie meer energie geeft. Ook kan het aanknopingspunten geven voor andere mogelijkheden voor verbetering van de balans.
In een team-workshop besteden we naast drijfveren ook aandacht aan andere onderwerpen die van belang zijn voor balans en duurzame inzetbaarheid. Bijvoorbeeld het belang van balans tussen inspanning en herstel. Hoe blijf je vitaal en hoe kun je omgaan met stressoren.
Voorafgaand aan de workshop hebben medewerkers een drijfveren vragenlijst ingevuld. Er zijn 2 manieren om de resultaten te bespreken.
- Een individuele terugkoppeling van een uur per deelnemer.
- Een bespreking van drijfveren in een teamworkshop waarbij deelnemers zelf de inzichten uit de vragenlijst gaan vertalen naar hun eigen situatie.
Dit is een maatwerk traject. Samen met u stemmen wij de wensen van uw organisatie af. Wij maken dan een voorstel. Variërend van een 1 tot 2 dagdelen of uitgebreider als daar noodzaak toe is.
Interesse? Stuur een mail naar marina@arbeidspsychologenmiddennederland.nl en we nemen contact met u op.